ŞARTNAME - SPECIFICATION
Öncelikle şartname ismi bir çok şey çağrıştırıyor ancak ne olduğunu tam olarak tanımlamak biraz zor. Çünkü şartnamenin ne olduğunu bilmek için öncelikle "kalite" kavramına değinmemiz ve "müşteri ne ister" sorusuna cevap bulmamız gerekmektedir.
Bu blogda kalite nedir isimli yazıyı okuyabilirsiniz.
Müşteri ne ister henüz tam olarak cevaplanabilmiş değildir. O yüzden "kalite" kavramını anlatmaya çalışalım.
Teorik olarak kalite kavramı tam olarak şudur:
Bir ürün veya hizmetin, olması gereken ve kendisinden beklenen tüm özellikleri kalitedir.
Yani kalite kavramı iki farklı boyutta incelenmelidir. Birincisi olması gereken özellikler ki bu özellikler çoğunlukla somut olmaktadır.
İkincisi ise kendisinden beklenen özellikler. Müşteri istekleri bu ikinci boyut sebebiyle hep zor anlaşılır.
Gelelim "şartname" kavramına:
Şartname bir ürün veya hizmetin olması gereken ve kendisinden beklenen özelliklerinin yazılı olduğu uluslararası, ulusal veya üretici ile müşteri arasında anlaşılan dokümandır. Yani her özellik yazılıdır. Birimlerle veya sözlü olarak ifade edilmiştir.
Şartnamelerde ürünlerin olması gereken değerler, özellikler belirtilir. Bazen de şartnamede başka bir şartnameye atıf yapılmaktadır. Yani x bir ürünün y bir özelliği z şartnamesine uygun olmalıdır denilebilir. Bir fabrikada üretilen her ürünün kendisine ait şartnamesi olmalıdır. Tasarım, üretim şartları, ürün özellikleri mutlaka önceden belirlenmeli ve onaylanmalıdır. Tüm bu süreçlerde kalite departmanı tarafından verilmiş onaylar olmalı ve kayıtlar mutlaka tutulmalıdır.
Şartnamesi belirli olan bir ürünü hem üretmek hem de kontrol etmek çok kolay olacaktır. Bazen bir ürünün bir özelliği ya da bazı özellikleri şartnamelerde açıkça ifade edilmemiş olabilir. Böyle durumlarda üretici know-how unu da kullanarak müşteri ile mutabakat sağlamalıdır.
Şartnameler çeşitli özelliklere göre sınıflandırılabilir.
Bu blogda kalite nedir isimli yazıyı okuyabilirsiniz.
Müşteri ne ister henüz tam olarak cevaplanabilmiş değildir. O yüzden "kalite" kavramını anlatmaya çalışalım.
Teorik olarak kalite kavramı tam olarak şudur:
Bir ürün veya hizmetin, olması gereken ve kendisinden beklenen tüm özellikleri kalitedir.
Yani kalite kavramı iki farklı boyutta incelenmelidir. Birincisi olması gereken özellikler ki bu özellikler çoğunlukla somut olmaktadır.
İkincisi ise kendisinden beklenen özellikler. Müşteri istekleri bu ikinci boyut sebebiyle hep zor anlaşılır.
Gelelim "şartname" kavramına:
Şartname bir ürün veya hizmetin olması gereken ve kendisinden beklenen özelliklerinin yazılı olduğu uluslararası, ulusal veya üretici ile müşteri arasında anlaşılan dokümandır. Yani her özellik yazılıdır. Birimlerle veya sözlü olarak ifade edilmiştir.
Şartnamelerde ürünlerin olması gereken değerler, özellikler belirtilir. Bazen de şartnamede başka bir şartnameye atıf yapılmaktadır. Yani x bir ürünün y bir özelliği z şartnamesine uygun olmalıdır denilebilir. Bir fabrikada üretilen her ürünün kendisine ait şartnamesi olmalıdır. Tasarım, üretim şartları, ürün özellikleri mutlaka önceden belirlenmeli ve onaylanmalıdır. Tüm bu süreçlerde kalite departmanı tarafından verilmiş onaylar olmalı ve kayıtlar mutlaka tutulmalıdır.
Şartnamesi belirli olan bir ürünü hem üretmek hem de kontrol etmek çok kolay olacaktır. Bazen bir ürünün bir özelliği ya da bazı özellikleri şartnamelerde açıkça ifade edilmemiş olabilir. Böyle durumlarda üretici know-how unu da kullanarak müşteri ile mutabakat sağlamalıdır.
Şartnameler çeşitli özelliklere göre sınıflandırılabilir.
- Ürün şartnameleri : ürün özelliklerini anlatır.
- Test şartnameleri (standart) : test yapılış kurallarını belirler.
- Mühendislik şartnameleri : Üretim proseslerini ve koşullarını belirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder